2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. zaw12929
12. getmans1
13. stela50
14. bosia
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. dobrota
8. vidima
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69
За държавността и политиките се предвиждат пет подтеми - "България в съветската сфера на влияние и промените в политическата система 1944 – 1947 г.", "Утвърждаване на тоталитарния режим в България", "България и промените в Източния блок", "България и Европа – "разведряването" и "застоят" и "Крах на тоталитарния режим". След обучението от учениците ще се очакват резултати като:
- да проследяват промените в политическото развитие на България след Втората световна война, включително прехода от "народна демокрация" към съветизация;
- да разбират ролята на СССР за налагане на комунистическия режим в България;
- да описват чрез изображения от периода характерни белези на култа към личността и към "партийния вожд";
- да обясняват характеристики на тоталитарната държава;
- да посочват основни характеристики на едноличната власт на Тодор Живков;
- да сравняват конституциите на Народна република България от 1947 г. и 1971 г.;
- да дават примери за политически терор, репресии и нарушаване на граждански, политически и човешки права и свободи;
- да откриват форми на политическа съпротива срещу комунистическия режим;
- да дават примери за зависимостта на българската външна и вътрешна политика от СССР;
- да представят политиката на БКП към българите от Пиринска Македония;
- да дават примери за отношението на комунистическия режим към етническите общности.
В тема "Общество и икономически процеси" са предвидени две подтеми - "Икономически промени в селото и града" и "Българското общество (1944 – 1989). Демографски промени и социална политика". От учениците ще се очаква:
- да обясняват стопанските промени при комунистическия режим;
- да оценяват последиците на централизираната планова икономика и на институциите върху икономическото развитие на България;
- да дават примери за миграции от селото към града;
- да разбират ролята на пропагандата в обществото;
- да дават примери за унифицирането на живота на българите (облекло, жилище, обзавеждане, кола), както и за създаването на система от привилегии.
Новата програма по история за 10 клас
За културата, науката и технологиите в тоталитарната държава ще се учи в две подтеми - "Българската култура през втората половина на XX век. Власт и интелигенция" и "Българската наука и новите технологии". От учениците ще се очаква:
- да посочват приноси на България в европейското и световното културно наследство;
- да търсят и подбират по зададени показатели чрез информационно-комуникационни технологии информация за световноизвестни български творци;
- да обясняват механизмите за контрол на комунистическия режим върху интелигенцията;
- да дават примери за дисидентски прояви сред българската интелигенция;
- да представя промените в индустрията и бита на хората;
- да описват причините за технологичното изоставане на България спрямо Запада.
Дневник