
Прочетен: 13469 Коментари: 3 Гласове:
Последна промяна: 12.05.2016 18:34


Над 20% от фаталните повреди на двигателите с вътрешно горене се създават от неизправности в охладителната система, които реално те оставят на пътя ! Ние караме основно стари коли , които дефектират предимно там, поради стареенето на гумата и износването на семеринги, клапани и уплътнения ! Автосервизите не винаги коректно диагностират повредата и често прибират много повече пари от клиентите. Тук ще се опитам да споделя част от моя опит и знания, като безвъзмездна помощ за вашата сигурност !
Съвременните автомобили се състезават по разход на гориво, по- малко тегло и по- евтини, вложени материали. Така е установено, че за всички климатични условия, е нужна охладителна течност, работеща в диапазона от – 35 до + 120 градуса по Целзий. Най- евтината такава, е смес от етилен гликол и вода с добавки против корозия на алуминия и желязото, антипенители, стабилизатори и пр.... Тази охлаждаща течност има добра топлопроводност, но създава редица проблеми, основно от точката на кипене на водата около 100 градуса ! Оптималното изгаряне на горивото се постига при по- високи температури, даже се експериментират керамични двигатели, работещи при 300 и повече градуса !
На фигурата е показан схематично процеса на охлаждане, но са пропуснати два важни елемента – разширителния съд и предпазния, регулиращ клапан, който обикновено се намира в капачката на съда. Капачката има сложна конструкция с пружинен, тариран клапан, който се отваря при налягане по- високо от 1-2 атмосфери (в зависимост от марката на автомобила ) и изпуска излишната прегрята пара и въздух ! Той се задействува основно, когато термостата още не е отворен и няма циркулация на охлаждащата течност, тогава двигателя може да се оприличи с тенжера под налягане ! Отстраняването на термостата решава отчасти тези проблеми, но това увеличава разхода на гориво и отоплението на купето, особено в зимния сезон ! Парата и газа от кипенето на водата се получава около цилиндрите, които са загрети по външната, охлаждана повърхност над 200 градуса, при по- високи обороти ! Въпросният клапан изпуска част от тях при превишаване на налягането и регулира температурата на кипене на антифриза при 1 атмосфера около 115 градуса, при 2 атмосфери около 125 градуса. Ако той не работи при екстремни ситуации се пръскат водните маркучи с по- голямо сечение или разширителния съд, радиаторите, изтича антифриза и двигателя може да прегрее, блокира, което да доведе до основен, скъп ремонт!
Изтичането на антифриз е недопустимо и трябва да се проверява винаги ! Освен от водните гумени съединения изтичане може да има от пробит радиатор или водна помпа, която се намира в предната част на двигателя и се задвижва от ангренажния ремък! Особено тежка е ситуацията, когато имаме прогаряне гарнитурата на цилиндровата глава, затова трябва правилно да поставим диагнозата ! Теча от елементите на охладителната система се определя достъпно и визуално! За повреда на гарнитурата се съди по следните важни признаци: Побеляване на двигателното масло, пресичане от наличието на антифриз в него, повищаване на нивото му ! Бял дим със специфична миризма на изгорал антифриз от ауспуха ! Голямо налягане в охладителната система, наличие на масло и дим в разширителния съд ! Работа на 3 цилиндъра и намаляване на мощността ! Ниско работно налягане в някой от цилиндрите (може да се дължи и на счупен, повреден сегмент) ! Предпоставка за проблеми с гарнитурата е каране с ниско ниво и теч на охлаждащата течност !
Напоследък се появиха съобщения за продажба на антфриз без водна съставка и точка на кипене над 180 градуса . Той решава проблемите с водното налягане поради липса на кипене, но е по- ниско топлопроводим, не е напълно ясно, как влияе на помпи , клапани и радиатори . От особено значение е, че стария антифриз от двигателя трябва да се премахне до 3%, което се извършва сервизно със специални абсорбиращи течности ! Не на последно място е, че цялото удоволствие ще ви струва над 500 лева !
От опит мога да ви посъветвам, ако сте отстранили всички течове, да заредите с антифриз концентрат, разреден с вода не повече от 30%. Така ще увеличите значително склонността към кипене до към 115 градуса, при добро охлаждане и ниска температура на замръзване ! Купувайте водни съединения, гарантирано, работно издържащи до 10 атмосфери ! Никога не използувайте рекламираните добавки за запушване на малки течове, червен пипер и пр..., те бяха успешни за коли с охлаждане под 95 градуса – Лада, Москвич..., в съвременните автомобили създават тежки проблеми !
Не тичайте веднага към сервиза, опитайте сами, така ще опознаете до съвършенство машината, на която поверявате живота си !
Израелската армия призна, че е убила бъл...
Питка от пълнозърнесто брашно