Прочетен: 3352 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 19.03.2012 12:05
Ел. намотките в почти всички машини се монтират върху изолационна, диелектрична основа. При тези, които притежават ротор или статор, намотките се полагат в канали и изолацията се нарича канална. В зависимост от необходимия клас на топлоустойчивост, има много материали използувани за целта – картон, ПВХ, полиестерно, полиетилентерефталатно, естеримидно, имидно и пр.. фолиа.
На снимката са показани роторни пакети без канална изолация.
На снимката ясно се виждат белите ленти на машинно монтирана, каналната изолация в статорен пакет.
Когато такава изолация трябва да се постави на микромашини като пулс кодери, резолвери, тахогенератори, стъпкови двигатели, възниква сериозен проблем, поради малките размери. Основно се използуват методи за прахово нанасяне на изолатора, като масово се използува прахова епоксидна смола за клас на топлоустойчивост В и F. Сложната геометрия на каналите, размера и острите метални ръбове поставят тежки изисквания към съоръженията за нанасяне. Покритието често пъти, трябва да е под 100 микрона, равномерно по цялата повърхност.
Основно се използуват две технологии – чрез потапяне в псевдокипящ състав или чрез пулверизиране. При избора от решаващо значение е желаната производителност, сложност и габарит на детайла. При двата метода праховия изолационен състав се намира в състояние на псевдокипене. Това състояние се постига в съд, на дъното на който е монтирана микропореста, синтерована плоча. Под нея се подава въздух под налягане, а над нея е праховия материал. Получава се зрителна илюзия че материала ври и кипи, увеличава обема си, не се сбива и има свойствата на флуид. Тази ефект се използува масово при транспортиране на брашно, цимент и пр.... Технологичната тънкост при изолационните материали е, че сгъстения въздух, трябва да бъде щателно очистен от омаслители и влага, при сравнително голям дебит ! При по- големите и груби детайли се прилага потапяне в „кипящия” състав, като се загряват предварително до определена температура или на подвезката се подава статично електричество с голям, регулируем волтаж. В зависимост от приложеното напрежение и температура, върху изделието полепва различно количество прахов материал. Възможно е едновременно подгряване, плюс статично електричество, така покритието ще бъде с по- добра контролеруема и равномерна дебелина. Трябва да се отбележи, че прилагането на статично електричество, поставя изискване за взривозащитеност на инсталацията и многократно я оскъпява ! След това детайлите се изпичат в пещи, праховия материал се затапя, полимеризира и формира гладък филм. „Кипящият” състав има определена плътност, при увеличаване налягането на въздуха плътността пада и сместта рязко охлажда детайлите и то с градиент по височина. Получава се турболентност, която прави състава нехомогенен и качеството на покритието се влошава, особено при сложни и малки отвори и канали. Решението на тези проблеми е чрез метода на пулверизиране. Праховия материал, подобно на течния в бояджийския пистолет, се издухва през профилна сложна дюза. Загретият, до точна температура детайл, трябва да се предвижва и върти спрямо дюзата така, че да се гарантира равномерно покритие с пълна повтаряемост на процеса. Понякога са нужни две и повече дюзи. За по- малък разход на материал, излишният, неполепнал прах се улавя и използува повторно. Просто казано, нужна е прецизна, сложна инсталация и тя бе създадена за нуждите на електропромишлеността през миналия век.
На снимката са показани роторни пакети с нанесена канална изолация от зелено оцветена, прахова, епоксидна смола.
В 1988 г. предприятие ЕЛИЗОТ, към ИЕП „Н.Белопитов”, произведе първата инсталация за прахово нанасяне канална изолация на ротори за тахогенератори. Монтирана бе в ЗАЕ – Пловдив и успешно работи до 1990 – 1991г. Бяха договорени още 2 инсталации за статори на стъпкови двигатели, но „демократичните” промени прекратиха изпълнението на договорите. Сега завода е закрит и не произвежда нищо, заедно с още 120 завода в рамките на бившото ДСО „Елпром”!? Нуждата от микромашини, стъпкови двигатели и тахогенератори се покрива основно с внос от Китай.