Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.03.2014 16:37 - Образование и престиж
Автор: dedenze Категория: Лайфстайл   
Прочетен: 1225 Коментари: 0 Гласове:
6

Последна промяна: 29.03.2014 17:02

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

           Много читатели повдигат въпроса за нашата образователна система в редица постинги, затова се чувствувам задължен да споделя моето отношение по тази важна за бъдещето тема. За да се разберат основните постановки и цели трябва да се приемат и общи, световно валидни, изходни условия. Една от тях е, че глобализацията трябва да започне от тук, а не от свободните пазари на които се печелят пари и се експлоатира невежеството на хората. Основна задача на ООН, която не изисква огромни средства, трябва да бъде осигуряването на общо и равно образователно начало на всички хора, поне до завършване на средно образование. Базата на тероризма, експлоатацията, войните,  религиозните и етнически борби, се определя от степента на образованост ! За съжаление ООН, се финансира основно от богатите, индустриално развити държави, които са заинтересовани да има повече тъпи, управляеми, необразовани потребители ! Така пропаста между богати и бедни расте, ражда се насилие, престъпност и анихилизъм, деградация на човешките добродетели. Същевременно високото ниво и качество на образователната система е неизмерима инвестиция в бъдещето, мерило за интелекта и стойността на една нация ! Проблема се състои в това, че образованието не носи веднага  персонални пари на капитала, то е само нежелан, обществен разход на средства с морални и духовни измерения !
          Промените извършени в последните 24 години у нас, обявени за прогресивни и демократични, в сферата на образованието, дават все по- лош резултат. Едва ли има разумен българин, който да не отчита този факт, да прави сравнение с образованието в НРБ и да не констатира регреса. Причините за този резултат са много, за да бъдат оценени и разбрани, нека първо да оценим целите, задачите и условията на една образователна система. Има една основна, базова част от знания, които са задължителни за всеки човек по света, тя формира общата култура и би трябвало да приключи с т.н. основно образование. Развитието на науката и техниката поставят непрекъснато нови изисквания към подготовката. Например днес това е задължителната езикова, компютърна и интернет грамотност, която е нужна още към 5-6 клас на основното училище . Знанията с конкретен, фактологически характер изискващи заустяване, трябва да се сведат до минимум, защото е значително по важно, ученика да бъде научен как и къде може да ги намери, как и по-какви критерии да оцени тяхната истинност и значимост, да формира самостоятелно мислене и анализ. Политизирането трябва да бъде забранено в училищата, под каквато и да било форма. Забранено е точната дума, заедно с въвеждане на редица задължителни мерки за формиране на строга, учебна дисциплина. Това се налага от факта, че самият процес на учене е насилствен процес, защото на тази възраст мотивацията за придобиване на знания и умения е нулева! Тук ролята на индивидуалната работа с всеки ученик, обществения живот и изяви, изучаване в игрова форма, педагогическите похвати стоят преди формирането на конкретните знания. Преследването на общ добър резултат, изключва социалните различия, които трябва да се сведат до минимум с общи условия за униформа, пособия, хранене, разписание и дисциплинарни правила. По важните пропуски в това отношение днес са: липса на оценки до 4 клас; липса на оценка за дисциплина; отсъствия от занятия; превръщане на училището в място на модна и престижна демонстрация;  липса на форми за състезания и изяви; липса на младежка, неполитизирана организация осигуряваща духовен и обществен живот; неприлагане на индивидуален, педагогически подход; остарели схеми на преподаване; липса на мотивираща система за награда и наказание, няма обратна връзка за оценка на учителите.... Така реално се стига до монотонно пеене, блеене и двустранна незаинтересованост от учебния процес. Въвеждането на капиталистическият принцип за индивидуална реализация, пълната свобода, изключването на задължения, дисциплина и принуда, води до нисък резултат, допълнителни уроци и платено допълнително обучение. Много „демократични бардове” открито съветват за преминаване към платена система, надявайки се че тяхното по- умно и обезпечено детенце, утре ще стане цар, а другите ще му бъдат слуги !? Историята обаче показва, че това е грешна тактика, защото хипотетичното царче, ще живее сред диви и необразовани хора, на друго интелектуално ниво, готови за насилие, експоприация и затвор ( ако ги хванат разбира се) ! С избухването на псевдодемокрацията се отмени и задължителното средно образование, като се замени с някакво учене до пълнолетие, независимо, че това може да бъде повторение на първи клас, нещо като учене проформа !? Държава, която уважава народа си и иска просперитет и бъдеще, трябва да осигури равен старт с поне средно, задължително образование по общи за всички критерии! Социално слабите да бъдат държавно дотирани при реализация на това ! Първата разлика в учебната програма, трябва да настъпи след 8 клас в зависимост от индивидуалните качества на ученика. Основното училище трябва да дава първата препоръка свързана със заложбите и успеха на ученика, препоръките да са обвързани с обратна, публична връзка и да станат критерии за качеството на преподавателите в дадено училище. Изучаваните дисциплини, техния обем и размер на приема, да е съобразен с бъдещото държавно развитие с промишления сектор и перспектива. Глупаво е да подготвяш за държавна сметка кадри за други държави, ако тук не може да се обезпечи работа по определена специалност и се наложи работа в друга държава, трябва разхода за образованието да се плати обратно. Това важи с пълна сила за ВУЗ. Очевидна е нуждата от цялостна обвързаност между производство, услуги, работни места и образование, независимо от сложността на всичко това, тук е ролята на държавата и нейните регулаторни функции. Платените форми на обучение не подлежат на регулация, но всички други, трябва след време да върнат поне изразходваните за обучение държавни средства, чрез данъчната система. Например не може в САЩ да работят над половин милион квалифицирани българи, за тяхната икономическа система, България да бъде бананова република, а техните учители и преподаватели тук, да получават смешни и крайно унизителни заплати ! Да няма достатъчно пари за пенсии и социални осигуровки, национална катастрофа от демографски срив, там където си станал човек, научили са те безплатно да четеш, пишеш, смяташ и пр....
          Нещата постепенно стават ясни, първо се ликвидира земеделието и промишлеността, после образователната система, накрая държавата под егидата на странна демокрация и членство в ЕС, НАТО... Препрочитайки написаното, днес в България трябва да има само езикови училища и такива за ресторантьори, подръжка на магистрали, чистачи, продавачи, хотелиери, полицаи и гейши (да не използувам друга дума), за други специалности работа и нужда тук почти няма ! Понеже стана много тъжно, затова ще завърша с един виц - гатанка за главните представители на виновниците в света днес :
         След поредната война, Обама и Путин лежат в раирани дрехи на метални нарове и се замерят с дървени налъми, разменяйки обидни думи и ругатни в целия политически спектър, обвинявайки се един – друг. Въпроса е къде и кога става това ? Отговора е 2015 г. в китайски концентрационен лагер !



imageimageimage



Гласувай:
6



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: dedenze
Категория: Лични дневници
Прочетен: 3468468
Постинги: 1099
Коментари: 3677
Гласове: 4613
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031