Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.04.2011 12:49 - Грог
Автор: dedenze Категория: Лични дневници   
Прочетен: 3829 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 28.04.2011 12:58


       Бях младо, невръстно и амбициозно инженерче през далечната 1982 година. По щастливо и невероятно стечение на обстоятелствата, бях командирован в Щвейцария. По-възрастният ми колега Ганчев, владееше добре немски, беше походил по цивилизования свят и ми помагаше приятелски.
       Целта бе да се обучим в експлоатацията и поддръжката на машина за изпитания на съдове под налягане. В групата, неизменно имаше ченге от ДС и жена-търговец от Електроимпекс, които знаеха езици в чисто пазарното им приложение. На всичко отгоре, жената си беше забравила търговските документи, добре, че ние техничарите имахме копия. Времето беше дъждовно и студено. Носа ми първи подаде тревожни сигнали.
       Шефа на фирмата домакин – г-н Валтер ни заведе в малко ресторантче, на обяд. Две деца, момиче и момче на 13-15 години, любезно ни подадоха менюто и поставиха на масата чаши с вода и кошничка с малки хлебчета. Докъто се мотаехме с поръчката, жената –търговец  почти изяде хлебчетата, като мърмореше, че няма масло. Аз и Ганчев, сме заклети пушачи, а запасите ни от български цигари, бяха свършили.Той поръча Житан , защото били най-силни и ще изкараме с тях  по-дълго.
       Не помня какво точно обядвахме, но колегата ме посъветва, да изпия един грог против настинката. Поръчката прие собственика на заведението, който се оказа баща на децата сервитьори, а майката работеше в кухнята - семеен ресторант. Децата докараха пред мен голяма количка с над 50 вида коняци и ромове. Питаха коя марка искам. Нямах никаква представа , я познавах 3-4, я не. На един от етикетите негър с нож в уста държеше две отрязани глави. Избрах него, за атракция, оказа се стар кубински ром.
       След  десетина минути децата пак пристигнаха с количката. Момиченцето пристъпи към мен и ми показа чаша с чай  Липтонс в която стърчеше термометър, явно искаше одобрение. Изяках по немски, без да клатя глава знаех, че утвърдителното кимане е обратно на нашето, но все бърках. Детето сръчно извади пакетчето и попита нормален или голям, държейки бутилката ром и измерителна стъклена чашка с деления. Нормалният почти в цяла Европа е 20 грама, големият -40 грама. Беше почнало да ме втриса и затова веднага заявих –голям. Детето  отмери пред мене и наля рома в чая. Поднесе с усмивка и пожелания.
      Грога ми се стори божествено питие. Веднага ме затопли, треската изчезна. Запалих един Житан и удоволствието стана пълно. С помоща на Ганчев обясних на  г-н Валтер , че съм излекуван и той любезно ми предложи още един грог. Съгласих се, предвидената работа за деня бяхме свършили, можеше да се поотпуснем. Децата пак пристигнаха с количката. За да съкратя процедурата, казах – същото още веднъж.
       Термометри, чай, ром, мерене, наливане -този път момчето. Опитва се, да бъде максимално любезно, но ръцете му треперят. Проявата на отношение към клиент в Швейцария е нещо недопустимо. Нещо не е наред, директно питам г-н Валтер да поясни какво става, като за момент изключи гостоприемството.
      - Ами, двамата пушите Житан, по-време на обяд, а аспирацията не насмогва. Житан са едни от най-силните цигари с много никотин и катран.Ти пиеш грог на обяд, след храна, а тук се пие към 5 – 6  часа след обяд. Освен това два двойни, децата очакват нещо да ти се случи.
      -Ясно, а какви са тези термометри ?
      - Етиловият алкохол кипи след 76 градуса по Целзий, показват, че чая е под 73 и нищо от рома няма да се изпари.
      Преди да тръгнем от България ни бяха подробно инструктирали, че ни чакат
врагове и провокации. Реално ни чакаше Алеко и соц. варианта на Бай Ганьо.

     След всичко преживяно ми трябваха месеци за да се върна в родната действителност. След година същия г-н Валтер ми предложи работа в неговата фирма. Бях много млад и познавах комунизма само от теоретичната, хуманна страна. Бях отдал всичките си възможности и знания в техническата сфера. Не познавах реалностите в света и отказах. Сега си плащам с лихвите, но това е друга тема.

    Харесвам грога, правя си го с билков чай и ракия. Имам си и термометър.

imageimage

 





Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: dedenze
Категория: Лични дневници
Прочетен: 3468506
Постинги: 1099
Коментари: 3677
Гласове: 4613
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031