Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.02.2012 19:10 - Импрегниране на ел. двигатели
Автор: dedenze Категория: Технологии   
Прочетен: 5922 Коментари: 3 Гласове:
9

Последна промяна: 26.02.2012 02:20

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

  

           Съвременният живот е немислим без наличието на милиони видове ел. двигатели с разнообразна конструкция и размери. Движението се базира на електромагнитно взаимодействие, което основно изисква неподвижна и подвижна част – статор и ротор, намотки от електропроводим материал, диелектрична изолация и механична част. Двигателите в зависимост от приложението и условията на работа се класифицират с два основни показателя – степен на защита от атмосферни условия (ІР) и топлинен клас. Топлинният клас е параметър, който определя безотказната работа на машината  за 20000 часа при определена работна температура – У 90 0; А 105 0; Е 120 0;В 130 0;F 155 0;Н 180 0 и С над 180 0 С. Всички двигатели са подложени на механични вибрации, включително и тези създадени от честотата на електромагнитното поле, взаимодействието между статора и ротора, топлинното разширение. Високата надеждност и дълъг живот, налага точен подбор на проводници, изолационни материали, конструкции и технологии. За получаване на монолитни, хомогенни намотки при които е изключено движението и триенето между отделните навивки с нарушаване на изолацията, се прилага импрегниране. Използуват се течни синтетични смоли, които при определена температура полимеризират и втвърдяват необратимо на епоксидна, полиестерна, имидна основа.
            Класическата технология се състои в потапянето на ротора или статора във вана с импрегнационен състав, отцеждане и последващо изпичане в пещи. Тази технология има съществени недостатъци: голям разход на материал – Покрива се цялото изделие, не само намотката, включително и транспортните съоръжения.; Образуват се капки, наслояване и неравномерно импрегниране, изискващи последваща механична обработка, при която често се уврежда намотката и изолацията.; Разхода на енергия за загряване е голям, защото се загрява цялото изделие.; При по- тънки проводници се получават въздушни включвания и намотката не се изпълва равномерно с импрегнационен състав.; При по- дебелите проводници, състава изтича и малка част от него остава в намотката.
         Тези проблеми създават две нови технологични решения. При диаметър на бобинажните проводници под 0,2 мм, се използуват емайлирани проводници с двойно лаково покритие (известно като терми бонд). Над традиционния емайллак се нанася второ покритие в термопластично твърдо състояние, което при по- висока температура се затапя и преминава в термореактивно състояние. За малки и прецизни двигатели и апаратура това е съвременното най- добро решение. Освен в пещ, затапянето може да стане и чисто електрически, с подаване на определен ток през намотката, така останалите части не се загряват. Като недостатък може да се посочи по- високата цена на проводниците и сравнително краткият им срок на годност при складово съхранение, по – трудното полагане в ротора и статора. При по-голям диаметър на проводниците метода е неприложим, тогава се използува технологията и метода на капково- струйното импегниране. Същността се състои в това, че предварително загрята подлежаща на импрегниране намотка се накапва от едната или двете страни с импрегнационен състав. Намотката се върти и накланя в нужната посока така, че състава да я изпълни равномерно, гравитачно, без изтичане. През целият цикъл, намотката се подгрява така, че полимеризацията да започне след изпълването и цялостното импрегниране на изделието. Процеса продължава до пълното и необратимо втвърдяване на термореактивният импрегнационен състав. Понеже тук се загрява и импрегнира само намотката, всички недостатъци и проблеми описани в метода чрез потапяне са избегнати. Това е една от най- модерните и използувани технологии при масови, серийни производства. Като недостатък може да се посочи, че технологичните инсталации се изработват за конкретна гама изделия, имат сравнително сложна конструкция, управление и автоматика. Малко фирми в света предлагат подобно, специално оборудване на високи цени.

 

         През 80 те години на миналият век, нашата електропромишленост  произвеждаше милиони ел. двигатели от различни габарити и типове в повечето случаи импрегнационните състави се внасяха срещу долари. Технологията за импрегниране, беше чрез потапяне с висока енергоемкост и материални разходи. Институт по електропромишленост „ Н. Белопитов” разработи гама електроизолационни и импрегнационни компаунди и състави с клас на топлоустойчивост F и Н с които се пестеше ценна валута. Ст.н.с.док. к.х.н. инж. Живко Желев и колектив успяха да създадат импрегнационен компаунд, подходящ за капково- струйно импрегниране. Група ентусиазирани млади хора, започнаха разработката на машини прилагащи метода и състава. За 3 – 4 години в българските заводи заработиха над 10 инсталации. Две бяха изнесени в СССР и 2 чакаха експедиция за ГДР. Отличните резултати доведоха до заявки към края на 1988 г. в рамките на СИВ, за износ над 30 подобни съоръжения, съобразени с габарита и типа на ротори и статори, почти за всички страни от соц. лагера. Обособено бе малко предприятие ЕЛИЗОТ с двадесетина служители под 35 години и започна бързо строителство на производствено хале.

 

          През 1989 – 1990 г. избухна демокрацията и всичко приключи безславно. Трябва да се отбележи, че обединена Германия коректно прие и напълно заплати инсталациите, вече с „конвертируема”валута – DM, независимо че заводите за които бяха предназначени, вече имаха друго производство. Предприятието ЕЛИЗОТ стана частна фирма и беше изгонено от сградата, както и самият Институт по електропромишленост, която бе поделена от банки, петролни холдинги и пр.... В ужасяващите години на прехода ЕЛИЗОТ оцеля и днес продължава в лоши условия да произвежда все още електроизолационни материали за оцелелите остатъци от електропромишлеността. Машиностроителната част, беше ликвидирана напълно.

imageimage


Тази инсталация импрегнира капково - струйно, статори до 50 кг.

image

Тази инсталация импрегнира по капково- струен метод ротори до 180 кг.

image

Тази импрегнира ротори до 3 кг. по капково- струен метод.

image


Това импрегнира микро ротори и статори до 0,5 кг.

С изключение на малка част от електрониката и цифрово- програмното управление, всичко останало е изработено само с произвеждани в България материали, части и автоматика. Показаните съоръжения са  само част от пълната гама за ротори и статори с единично тегло до 700 кг....




Гласувай:
9



Следващ постинг
Предишен постинг

1. dedenze - В поттвърждение на гореизложеното искам да споделя
25.02.2012 21:20
притежавам две машини - ударна бормашина и малък ъглошлаиф производство на Елтос - Ловеч( днес Спарки) от преди 30 години. При постоянна "зверска" експлоатация съм сменил 5- 6 пъти четки и нищо повече, при износени зъбни предавки и колектори до днес работят перфектно! Импрегнирани са по капково- струен метод с полиестерен компаунд. Китайският ми перфоратор, закупен преди 3 години, работи само 3 месеца при нищожно натоварване и изгоря !
цитирай
2. chavdar01 - СИЛНОТОКОВИЯТ ЗАВОД ЗА ТРАНСФОРМАТОРИ "ВАСИЛ КОЛАРОВ" В ИЛИЯНЦИ ИМАШЕ 5000РАБОТНИЦИ!
26.02.2012 09:20
ДНЕСКА Е ЗАКЛЮЧЕН И СЕ РАЗГРАБВА!
А ТОВА ПРОИЗВОДСТВО ФУНКЦИОНИРА В АВСТРИЯ.
ЗАЩОТО В БИЗНЕСА ПРАЗНО ПРОСТРАНСТВО НЯМА!
цитирай
3. dedenze - Така е за съжаление chavdar01, там имаше няколко завода и институт ИЕТ.
26.02.2012 10:10
Мисля, че днес е собственост на корейска фирма, която изнесе по - ценните машини и получи разработения арабски пазар безвъзмездно. На същата площадка имаще и завод за едрогабаритни ел. двигатели, които бяха закупили инсталация за капково импрегниране с две работни позиции до 700 кг.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: dedenze
Категория: Лични дневници
Прочетен: 3479623
Постинги: 1099
Коментари: 3677
Гласове: 4613
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930