Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.02.2011 15:55 - Ремонт с полимерни смоли
Автор: dedenze Категория: Технологии   
Прочетен: 3374 Коментари: 0 Гласове:
0



 

              В множество сайтове за автомобили се задават десетки въпроси за различни ремонти с използуване на полимерни смоли. При елементарни умения, могат да се спестят много средства и нерви, затова ще се опитам да опиша някои технологии и средства за извършване на подобна работа. Така можете сами да “закърпите” дупки по каросерията, бронята, резервоара, даже и ауспуха на всеки автомобил. Материалите които са ви нужни са стъклена тъкан или мат (подробно  описани в темата Фибростъкло) и полимерна смола.              Масово използуваните полимерни смоли са полиестерна и епоксидна.    - Полиестерната е на основа стирол, това е опасен за здравето материал, затова в световен мащаб се ограничава неговото приложение, както и производството на полиестери. Полиестерните смоли се втвърдяват по два начина – на горещо при 120- 140 0 С и на стайна температура. Като втвърдители се използуват основно и съответно третичен бутил пара бензоат и бензилов прекис около 0,7- 1% от обема на смолата. При втвърдяване се получава свиване около 3% , което при по дебели слоеве води до механична деформация и изисква двустранно притискане и здрава форма – калъп. Предимствата на полиестерната смола са нисък вискозитет, бързо втвърдяване, добри механични качества при ниска цена. Масово се използува за едрогабаритни детайли корпуси, лодки, вани и пр…Производител у нас беше Оргахим – Русе, под марката ПЕ 550. Нямам информация дали сега се произвежда.   - Епоксидните смоли са изключително много, основно се делят на ниско и високомолекулни. Добавките за по – нисък вискозитет,еластичност, разливност и др… ги правят пластифицирани. Понякога съдържат инертни пълнители – креда, кварц и пр…Втвърдяването протича също по два начина – на горещо и студено. Втвърдителите на студено представляват смеси от алифатни, ди и поли амини, като диетилентриамин ДЕТА, полиетилен-полиамин ПЕПА и пр…Почти всички производители на епоксидни смоли, предлагат и съответните втвърдители. Тук диапазона на смесване е доста голям от 8 – 50 % в зависимост от типа на втвърдителя. Свиването след втвърдяване е под 1 % при висока механична якост и адхезия. Бензино, масло, киселинно устойчиви Недостатъци са по- високата цена, по-бавно втвърдяване,  при по-висок вискозитет. На пазара се предлагат и бързовтвърдяващи епоксидни лепила, които съдържат цианоакрилатни съставки, те не са подходящи за по- големи повърхности и механична якост. Епоксидни смоли с приемливи цени се предлагат от Оргахим – Русе и Лакпром – София, както и много от внос.            Технологията за приложение се състой в следното: - Приемаме условно, че трябва да залепим отвор в рузервоара на автомобил. Източва се бензина. Мастото се почиства и награпява с по - едра шкурка до блестящ метал. Обезмаслява се с ацетон или Кореселин. От стъклотъкан се изрязват 4- 6 парчета с размера на почистеното място. За по- дребни рамонти се препоръчва основно – епоксидна смола. Забърква се добре, не повече от 50 – 100 грама смала с втвърдител за студено. Процеса е екзотермичен и забъркването на по-голямо количество, води до бързо втвърдяване и самозапалване !  Времето за нанасяне е не повече от 1 час. С четка се нанася слой смола на почистеното място, след което се залепва изрязаното стъклено платно и се импрегнира и притиска с чатката, до изгонване на въздуха. Така до нанасяне на всички слоеве- получава се ръчно изработен стъклотекстолит. Втвърдяването става след третия час, а пълна якост след 24 часа. Получената повърхност може да се шлайфа по- финно, китва и боядисва. Ако повърхността, която ремонтираме има достъп от двете страни, описаните действия се извършват двустранно.           Подобна технология може да се приложи при пробито гърне на ауспуха. Тогава се използуват силиконови смоли. Те нямат добра адхезия към загряти метални повърхности, затова на мястото, се прави бандаж от стъклотъкана лента, предварително импрегнирана със силиконовата смола. Навивт се поне 5-6 слоя с натяг и се привързват докъто трае втвърдяването.           Приятна и успешна работа !



Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: dedenze
Категория: Лични дневници
Прочетен: 3482015
Постинги: 1099
Коментари: 3677
Гласове: 4613
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930