Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.03.2011 14:21 - Сломер
Автор: dedenze Категория: Лични дневници   
Прочетен: 3279 Коментари: 7 Гласове:
3

Последна промяна: 02.03.2011 14:24


 

          Това е село близо до гр.Павликени. Хората там говорят на сладък диалект . Удоволствието да ги слушаш е голямо, още повече, да ги разбираш. За приходящите е доста трудно, без преводач.Тук ще ви разкажа за къщата на Моната (Симеон) и подслушан разговор.
          Само на къра (полето), не се изкарваше достатъчно за живот, затова хората гледаха и животни.В къщата на Моната имаше почти всички видове. Особено достойнство, бяха мъжките екземпляри, които се използуваха за оплождане. Всеки акт се заплащаше и носеши допълнителни приходи. Имаха магаре, нерез, пръч, коч, бик, петел и др....На външната врата бяха окачили бяла табела, на която ръкописно, с черни букви пишеше:
„Тук оплождаме СЯКВО”
          Моната беше малко момче,когато дядо му го питаше:
- А Мона уаа, кого бъдя къщата уаа?
         Моната отговаряше:
- На мена уаааа!
         За простосмъртните превеждам: На кого ще бъде къщата. На мен(моя). Системата от уакаши звуци, се използуват за емоционална украска на речта и не подлежат на превод. Понякога имат особено, важно значение. Например –диуаак(дивак)- тук става дума за голям, страшен дивак.
          Уакането е напълно автентично с изговарянето на W в англииския език. Понеже произхода на българите е по- древен от англоезичните племена, нишо чудно да са заимствали този звук от нас. Заимствали са, не особено успешно, като са загубили емоционалният, неповторим нюанс.
          Засега стига, друг път ще ви поясня какво значи „ Марее,марто.” от същия регион
.


Тагове:   диалект,


Гласувай:
3



Следващ постинг
Предишен постинг

1. andrei - Познат ми е този диалект.
02.03.2011 14:50
Баща ми е от с.Стамболово,на 6 км.от Павликени до река Росица.От Сломер е банкерката Надежда Апостолова,която бе подсъдима и съпругът й Иван.
цитирай
2. smile999 - Аз пък имам познати в с. Лесичери, ...
02.03.2011 14:56
Аз пък имам познати в с.Лесичери, пак в този район, и река Росица минава през това село.Няма да забравя никога, как правят сватби там.Почти цяла седмица и цялото население взема участие, както в театрална пиеса.:-)))
цитирай
3. dedenze - Много си мислят
02.03.2011 15:02
Много си мислят, че София и по-големите градове -са България. Напълно грешат. Традициите, обичаите, фолклора и диалектите са извор на огромно и неподправено богатсво !
цитирай
4. анонимен - Имате грешка
08.03.2011 19:09
Уважаеми господине,
Не уточнявате кога сте били в това село, колко време сте имали, за да изучите така " детайлно" диалекта.
Да, вярно е, че хората там говорят на един, не особено звучен диалект, но със сигурност не е този, който Вие описвате.
Преди да си позволите да пишете подобни неща, горещо Ви препоръчвам да изучите родния правопис и да не тормозите нормалния читател с думи, като УКРАСКА?! Тази дума, от кой диалект е?
цитирай
5. dedenze - Господин анонимен- грешка няма
08.03.2011 19:49
Вие сте радост за мен. Аз мислех, че като човек с техническо образование съм сравнително неграмотен в литературния български език, но вие ми давате смелостта
спокойно да пиша още повече ! За думата която питате - направете справка в някой речник - грешите, ако мислите, че е неправилно написана, както и грешите за вярността на диалекта в това село. Там е роден баща ми и отлично го познавам !?
Т.н. "демократични" промени не се отразяват на местният диалект, което е повече от хубаво !
цитирай
6. анонимен - Право на отговор
09.03.2011 10:11
Господин dedenze,
В речник на българския език срещу думата ОКРАСКА, като значение е записано
БАГРА,ШАРКА,ЦВЯТ, както и НЮАНС, ОТТЕНЪК.
Думата УКРАСКА не бе открита.
??
цитирай
7. dedenze - Възможно е
09.03.2011 11:29
Явно ползувате тълковен речник
Аз ползувам Правописен речник на българския език - Издателство Хермес 2000 г.
Може да го изтеглите от торентите на Zamunda. net.Там на страница 217 думата е написана както в поста ми !?

В поста, Сломер съм наблегнал на хумора, не на правописа, сигурен съм ,че и самите сломирчани слабо се интересуват от него !
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: dedenze
Категория: Лични дневници
Прочетен: 3479877
Постинги: 1099
Коментари: 3677
Гласове: 4613
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930